Hej! Jag tänkte skriva ett inlägg om kommunikationsteorin.
Kommunikation handlar om hur vi överför information eller ett budskap mellan oss människor.
För att det ska vara kommunikation, behöver vi en sändare, en mottagare och ett budskap.
Sändaren är den som vill förmedla ett budskap till mottagaren. När sändaren för över ett budskap till mottagaren och sändaren får respons, ett svar på budskapet, så kallas det för feedback. När sändaren får feedback så uppstår ett växelspel mellan sändaren och mottagaren, det betyder att det inte bara är sändaren som styr kommunikationen, istället så växlar rollerna som sändare och mottagare, då har vi fått en kommunikation som går åt båda hållen, en så kallad tvåvägskommunikation.
Men ibland kan kommunikationen störas av brus, alltså störande ljud i bakgrunden från en mobiltelefon, människor som pratar, hög musik eller något liknande som hindrar sändaren att kommunicera sitt budskap till mottagaren, alltså något som tar din uppmärksamhet ifrån kommunikationen.
Det kan även uppstå andra kommunikationsstörningar som t.ex Språkhinder, som kan uppstå hos både sändaren och mottagaren, om man inte kan språkets “oskrivna regler” kan det lätt bli missförstånd eftersom att vissa ord uppfattas på olika sätt och kan betyda lite olika saker, beroende på vilket språk man pratar, även om det är exakt samma ord.
Otydlighet är också en kommunikationsstörning, otytdlighet kan skapa missförstånd eftersom att mottagaren kan tolka det du säger på vilket sätt som helst om du är otydlig i kommunikationen.
Inlindade budskap är även en kommunikationsstörning, om man vill förmedla ett budskap men inte vill säga det rakt ut, är det vanligt att man lindar in det i olika förklaringar och liknande för att undvika att säga det rakt ut, men fortfarande få fram sitt budskap.
En gång blev det fel i kommunikationen när jag var i Italien förra sommaren, jag och min syster skulle möta upp resten av familjen på en av våra favoritrestauranger på kvällen, jag och min syster tolkade det som kl 19, men när vi kom dit hade de väntat på oss en timme. Kommunikationen blev inte så bra eftersom att den var otydlig, därför tolkade vi det på ett annorlunda sätt än vad de gjorde. Om kommunikationen störs av otydlighet så är det lätt att tolka det på många olika sätt.
En kommunikatör hade varit tydlig, frågat och försökt att få en bra kommunikation, så att inga missförstånd uppstår och så att kommunikationen blir så bra som möjligt för alla parter.
Enligt mig är en bra kommunikatör alltid tydlig och en bra lyssnare.
Kommentera